
Mi is az AllOn 4 pótlás?
Az ilyen jellegű pótlások teljes fogatlanság esetén nyújtanak megoldást. Alsó és felső fogívre egyaránt készíthető, magas esztétikumot és komfortot nyújtó megoldások lehetnek, megfelelő kivitelezés esetén.
Ezek a fogművek- az angol nyelvű elnevezésből (mindent négyre) következően- mindig négy implantátumon rögzülnek a szájban. Az implantátumok behelyezését gondos tervezés előzi meg, amit a koponyáról készült CT felvétel alapján végez az implantológus szakorvos- szájsebész.
A behelyezést nem a pótlás szempontjából ideális tengelyállás, hanem a megfelelő csontmennyiség határozza meg, ezért a beültetett implantátumok egymáshoz viszonyított tengelyállása jelentősen eltérhet. A tengelydifferenciák miatt az implantátumok szintjén nem is lehetne rögzített pótlást készíteni, mindenképpen szükséges tengelykorrekciós fejek (multi unit abutment) használata, melyek segítségével az egyes implantátumokhoz tartozó behelyezési irányok párhuzamosíthatók. Fontos tudni, hogy csakis ilyen fejek használatával biztosítható a pontos lenyomat is, ami alapvető a pótlás minősége, illeszkedése szempontjából.
Az implantátumok behelyezése után a páciens kaphat azonnali ideiglenes pótlást, amit a beültetett műgyökerek becsontosodásáig visel. Miután a kezelő orvos megbizonyosodott arról, hogy a biointegráció megfelelő, újabb lenyomat készül- immár a lelohadt, nyugodt, egészséges állapotú ínyről.
Szükséges még az alsó és felső állcsont egymáshoz való viszonyának pontos rögzítése is (harapásregisztráció).
A következő lépés a pótlás elkészítése- ez a fogtechnikus feladata. A lenyomatok és a rögzített harapás alapján a megrendelt anyagból - fémvázra égetett kerámia, cirkon vázra égetett kerámia, teljes tömegében cirkónium- dioxidból készült fogművek, vagy szálerősített, kompozit alapú fogmű (Fibre- Reinforced Composite Resin- FRC) - elkészíti a fogművet.
Amennyiben minden folyamat rendben lezajlik, valamennyi technológia kitűnő végeredményt biztosíthat, a páciens- technikus- orvos hármas elégedett; a páciens visszakapja a rágóképességét, örül a szép mosolynak, jókat eszik- míg a többiek a jól végzett munka tudatában végzik tovább munkájukat.
Mégis mi lehet a probléma?
Biztosak vagyunk abban, hogy egy igényes ellátás során a páciens széleskörű tájékoztatást kap a rendelőben a készülő pótlásra vonatkozóan, különös tekintettel annak használatával és tisztán tartásával kapcsolatban. Mindenképp szükséges tájékoztatni a beültetett implantátumok gyártmányáról, típusáról, a felhasznált felépítményekről. A technikai rész tekintetében szintén, a fogmű alapanyagairól, az esetleges javításhoz szükséges technológiai információkról, ha a javítás esetleg nem lenne lehetséges abban a laborban, ahol az készült.
Ami rendszerint kimarad a tájékoztatásból az az, hogy a négy implantátum, amire a fogmű rögzül, a minimálisan szükséges mennyiségű implantátum ahhoz, hogy rögzített (csavaros rögzítésű) fogmű készülhessen az állcsontra.
Ebből az következik, hogy egyetlen pillér elvesztése az egész pótlás további használatát ellehetetlenítheti, amennyiben az nem javítható anyagból készült.
A gyártási technológiákból adódóan a javítási lehetőségek- egy pillér újra, más helyre való beültetése esetén- az alábbiak szerint alakulnak:
- -Cikon-dioxid vázra égetett kerámia, vagy teljesen anatómikus Cirkon-dioxid (Full Cirkon) pótlások: implantátumvesztés esetén a pótlás nem javítható az alapanyag nem forrasztható. Legjobb esetben fényrekötő kompozit anyaggal egészíthető ki redukált alaplemezes pótlássá ideiglenesen, de nagy súlya miatt kétséges a viselhetősége.
- -Fémvázra égetett kerámia/ kompozit leplezésű fémváz: Javítása lehetséges, de ahhoz el kell távolítani a leplező anyagot, aminek visszaépítése költséges és munkaigényes feladat.
- –Csavarral rögzülő kompozit alaplemezes pótlás, üvegszálas erősítéssel (FRC)
Ezt a megoldást választva, nemcsak a javítás lehetősége biztosított, hanem a pótlás súlya is jelentősen csökken. Mind az egyes fogak esetleges sérülése, mind pedig implantátumvesztés esetén szakszerűen, gyorsan és megbízhatóan javítható. A törésállóságot a hídtest rózsaszín részében elvezetett vastag üvegszál köteg biztosítja. Ezt a megoldást kínálja az általunk forgalmazott DAICOM System.
Miben más a DAICOM System?
Ellentétben a megszokottnak mondható- amúgy jól működő- megoldásokkal (CAD-CAM marással készülő cirkon, vagy fém váz; 3D nyomtatott fémváz + ráégetett kerámia) ez az új rendszer biztosítja azt a lehetőséget, hogy bármely felmerülő probléma esetén javítható legyen.
A fogmű töréssel szembeni ellenállását nem fém, vagy kerámia váz (Cirkonium-Dioxid) biztosítja, hanem egy vastag üvegszál rostköteg. Ennek köszönhetően a DAICOM pótlások rendkívül erősek, de nem ridegek.
Már korábban is voltak lehetőségek a fogművek üvegszálas megerősítésére.
A DAICOM nem arra kínál lehetőséget, hogy a fogművet valamilyen módon megerősítsük. Az azt ellenállóvá tevő üvegszálat olyan módon használja fel, hogy az szerves részét-alapját képezze a pótlásnak. A DAICOM üvegszála egy vastag, kompozit alapanyaggal átitatott rostköteg, ami a pótlás teljes tömegén-az elsőtől az utolsó fogig- végigér, annak majdnem teljes vastagságát kitölti, tehát a munka kezdetétől fogva a rendszerbe integrált elem, nem utólagos- esetleges megoldás.
Egy egyszerű példával szeretnék élni az autózás világából..
- Ön mit választana?
- Egy olyan autót, amiért nagyon sokat fizet, amit nagyon komoly gépekkel - technológiával gyártanak, de hiba esetén egyáltalán nem javítható..
- Valamivel olcsóbb autót, amelyet szintén nagyon komoly, de más technológiával gyártanak, kissé alacsonyabb költséggel, de a javítása rendkívül körülményes..
- Vagy egy autót, ami mögött jelentős innováció, új szemléletmód áll, ennél fogva könnyen javítható, de minőségében nem marad el a fenti két lehetőségtől..
Nos, az első lehetőséget képviselik a Cirkon-Dioxid, a másodikat a fémkerámia, a harmadikat az FRC bázisra felépített fogművek.